Avagy hogyan törekedhetünk a testi és a lelki boldogság megélésére

Szeretet-Egészség-Harmónia

Konkrét ötletek tápanyagokban gazdag, egészséges ebédre és vacsorára

A növényi étrend igenis lehet nagyon változatos és finom :)

2017. március 16. - Kasza Anita

A vacsora és az ebéd témakörét normál esetben külön kellene kezelni, hiszen nem egy kaliber alá esik a két étkezés. Természetesen az ebédnek kalóriatartalmát és mennyiségét tekintve jóval meg kellene haladnia a vacsoráét. Azonban nyilvánvaló, hogy a lehetőségek nem mindenhol adottak, mivel általában napközben az ember a munkahelyén tartózkodik, ezért nem biztos, hogy van lehetősége megfelelően étkezni, ezért említem egy témakörön belül az alábbi recepteket.
Ha Önnek a testsúlycsökkentés az elsődleges célja, mindenképp ajánlom figyelembe venni az alábbi szempontokat az ebédek és még inkább a vacsorák megválogatásánál:

  1. A tápláló és egészséges ebéd összetevő az alábbiak lehetnek:
    - Gluténmentes gabonák: köles, hajdina, barna rizs, quinoa, amaránt, kukorica;
    - Glutén tartalmú gabonák: zab, rozs, tönkölybúza, királybúza, árpa;
    - Hüvelyesek: csicseriborsó, sárgaborsó, zöldborsó, vöröslencse, zöldlencse, barnalencse, zöldbab, fekete lencse, tarkabab, vörösbab, lóbab……stb.;
    (Általában elmondható, hogy a teljes értékű gabonák a hüvelyesekkel együtt adják ki valamennyi esszenciális aminosavat, amelyet a szervezet nem tud előállítani. Ezekből azonban fel tudja építeni a számára szükséges fehérjéket!);
    - Ha ragaszkodunk az állati fehérjék fogyasztásához, a hús az ebédnél szerepelhet a hüvelyesek helyett (de nem minden egyes nap ajánlott, és hús+tejtermék együtt történő fogyasztása sem ajánlott az optimális emésztés !);
    - Tofu és egyéb szójakészítmények (kb. heti két alkalommal);
    - Zöldségek nyersen, párolva, főzeléknek;
    - Csírák
    - Olajos magvak
  1. Vacsora:
      A legoptimálisabb esetben  kalóriatartalmát és mennyiségét tekintve a legkisebb napi étkezés.

    Gyors vacsoratippek:
    - Wok zöldségek párolva, ízlés szerint fűszerezve;
    - Nyers vagy főzött levesek, krémlevesek különféle zöldségekből (kivétel a burgonya, hacsak nem szeretnénk hízni);
    - Nyers saláták friss zöldségekből, csírákból, olajos magvakkal, pirított gombával vagy pirított tofuval;
    - Zöldségekből készült smoothie-k;
    - Hidegen sajtolt növényi olajok;
    - Ha ragaszkodunk valamiféle tejtermék fogyasztásához, ide esetleg egy kevés savanyított tejtermék, (pl. kefir) beilleszthető

Mikor egy ételt készítek, általában az intuíciómra hallgatok, és nem annyira pontosan tartom az anyaghányadokat. Az alábbi ételek pontos receptjeit még nem jegyeztem fel sehová sem, igyekszem folyamatosan bepótolni az elmaradásomat.
Mindenesetre úgy gondolom, hogy mindenki a maga ízlésének, kreativitásának megfelelően ötletelhet, hiszen a növényekből megalkotott ízletes ételek tárháza végtelen :)

Az alábbi ételek egyike sem tartalmaz húst, tojást és tejterméket, valamint cukrot és búzalisztet (tönkölybúzát és durumbúzát viszont igen). Ennek ellenére szinte mindegyik általam elkészített ételféleségnél próbálok figyelni a megfelelő tápanyag összetételre, például valamennyi esszenciális aminosav jelenlétére is egy adott étkezésen belül, hogy a szervezet számára a megfelelő minőségű fehérjebevitel biztosított legyen.

Mivel elég intenzíven, heti 6-7 alkalommal sportolok, ezért használom esetenként drága példaképem, Tóth Gábor okleveles élelmiszeripari mérnök és táplálkozáskutató teljesen megbízható, természetes alapanyagokból álló táplálékkiegészítőit, leginkább magőrleményeit és növényi fehérjéit. (Ezekről bővebb információkat itt lehet olvasni: http://www.blnce.hu/)

minestrone_leves_piritott_tofuval.jpgMinestrone leves pirított tofuval

 

diofasirt_kukoricas_barna_rizzsel_es_retekkel.jpgMagyaros diófasírt kukoricás barna rizzsel és retekkel

brokkolikremeves_piritott_olajos_magvakkal.jpgKókusztejszínes brokkolikrémleves pirított  olajos magvakkal

 

wokban_piritott_barnarizsteszta_thai_zoldsegekkel_hazilag_sozott_foldimogyoroval.jpgWokban készült barna rizstészta thai zöldségekkel és házilag sózott földimogyoróval :)

 

zoldsegleves_gazdagon_hajdinabetettel.jpgZöldségleves gazdagon hajdina betéttel

 

salata_varganyaval_avokadoval_olivabogyoval_aszaltparadicsommal_paradicsommal_uborkaval_sport_plusz_formulaval.jpgVegyes friss saláta vargányával, avokádóval, olívabogyóval, aszaltparadicsommal, paradicsommal, uborkával, blnce Sport Plusz formulával (olajtalanított magőrlemény) meghintve

 

medvehagymas_edesburgonyakremleves_piritott_kenyerkrutonnal.jpgMedvehagymás édesburgonya-krémleves pirított kenyér krutonnal

 

teljes_orlesu_durumspagetti_dios-spenotos_pestoval_es_fenyomaggal.jpgTeljes őrlésű durumspagetti diós-spenótos pestoval és fenyőmaggal

 

chilis_bab_kuszkusszal.jpgChilis bab kuszkusszal

 

mangoldos_rakott_krumpli_gabonakolbasszal_vorosbabbal_szojatejfollel_novenyi_sajttal_es_szelenes_kalcitonnal_megszorva_savanyu_ujkaposzta.jpgMángoldos rakott burgonya tönkölykolbásszal, szójatejföllel, növényi sajttal és szelénes szezámpehellyel meghintve, savanyú káposzta

 

babburger_barna_rizzsel_es_parolt_zoldsegekkel.jpgBabburger barna rizzsel és párolt zöldségekkel

 

zoldbabgulyas_csicserikolbasszal.jpgZöldbabgulyás csicserikolbásszal

 zoldborsofozelek_rizstejszinnel_gabonakolbaszos_tonkolykenyerrel_es_tonkolyzsomlevel.jpgZöldborsófőzelék rizstejszínnel, gabonakolbászos tönkölykenyérrel és tönkölyzsömlével

 

gombas-kukoricas_quinoarizotto_rukkolaval_es_paradicsommal.jpgGombás-kukoricás quinoarizottó rukkolával és paradicsommal

 

zoldsegleves_gazdagon.jpgNyári zöldségleves gazdagon

 lencsefasirt_sargarepas_quinoaval_madasralata_csirakkal.jpgLencsefasírt sárgarépás quinoával, madársaláta csírákkal

 

hazi_pestos-varganyas_teljes_kiorlesu_durumteszta_rukkolaval.jpgTeljes kiőrlésű farfalle házi készítésű paradicsomos pestoval, vargányával és rukkolával

 

gombas-spenotos_csicserirantotta_paradicsommal.jpgSpenótos-gomás csicseriborsó-rántotta paradicsommal

 

salatakeverek_avokadoval_tamari_szoszban_chilivel_piritott_tofuval_es_falafellel_sport_plusz_formulaval_zoldcitromlevel_bolonditva.jpg"Mindendt bele saláta" avokádóval, pirított tofuval, falafellel blnce Női formulával (olajtalanított magőrlemény) meghintve, Tamari szósszal és zöldcitromlével bolondítva

 

zoldseges_zabpehelyfasirt_sultkrumplival_es_salataval.jpgZöldséges zabpehelyfasírt fűszeres tepsis burgonyával és salátával

 

tokfozelek_zabtejszinnel_hajdinakorozottes_durumbuzakenyer_csirakkal_1.jpgTökfőzelék zabtejszínnel, hajdinakörözöttes durumbúzakenyér csírákkal

 

voroslencses_barnarizs_rozotto_porehagymas_rizstejszines_ontettel_csirakkal.jpgVöröslencsés barnarizs-rozottó póréhagymás-rizstejszínes mártással, csírákkal

 

lecso_quinoaval_mungobabcsiraval_es_zoldsalataval.jpgLecsó quinoaval mungóbabcsírával és zöldsalátával

 

gyerekkorom_kedvence_sonkas-sajtos-tejszines_teszta_novenyi_alapon_ujragondolva.jpgGyerekkorom kedvence: Sonkás-gombás-tejszínes tészta újragondolva 100%-os növényi alapon - visszajött ugyanaz az az ízvilág, mennyei lett :)

 

A bejegyzés trackback címe:

https://szeretet-egeszseg-harmonia.blog.hu/api/trackback/id/tr7712343155

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.