Avagy hogyan törekedhetünk a testi és a lelki boldogság megélésére

Szeretet-Egészség-Harmónia

Néhány egyszerű gondolat és ajánlás az „egészséges” táplálkozás betartásához

20 év tapasztalata, a modern, független táplálkozástudományi kutatások és szakvélemények és az aktuális „trendek” folyamatos tanulmányozása alapján

2017. március 20. - Kasza Anita

healthy-vegetarian-diet-plan3.jpgVajon ki dönti el, hogy az ember számára hogyan is néz ki az „egészséges táplálkozás”?  Hisz napi szinten más és más táplálkozással kapcsolatos elméletek kerülnek napvilágra, miközben orvosaink ugyanazt hajtogatják az "egészséges" táplálkozással kapcsolatban, amit valamikor, évtizedekkel ezelőtt az megtanultak.

Pedig a világ, az egészségünk és ezzel együtt a korszerű táplálkozás is folyamatosan változik (vagy változnia kellene?).

Egyetlen egy „műszer” létezik, amely szinte tökéletes pontossággal meg tudja határozni azt, hogy az Ön saját szervezetének mire van szüksége: ez pedig nem más, mint saját maga.  Annyit kellene tennünk, hogy tudatosan és folyamatosan szervezetünk figyelembe kellene vennünk szervezetünk jelzéseit, mert mindig időben jelez, ha valami nincs rendben!

Az emberi szervezet csodálatosnak teremtetett: nagyon sokáig képes tolerálni a vele szemben elkövetett visszaéléseinket, de nem a végtelenségig!

12 éves korom óta figyelek testem jelzéseire. Véleményem szerint ennek köszönhető, hogy számos, már akkoriban is jelentkező egészségügyi problémám megoldódott mára.
Személyes történetem itt olvasható:
http://szeretet-egeszseg-harmonia.blog.hu/2017/03/20/sajat_tortenetem_a_taplalkozast_illetoen

 Ha levertek, fáradtak vagyunk, ha puffadunk, folytonos gyomorproblémákkal küszködünk, ha éhesek vagyunk az étkezést követő 1-2 órát követően, szinte biztosak lehetünk benne, hogy valami nincs rendben az éppen elfogyasztott étellel kapcsolatban. Normális esetben semmi szükség nem lenne az ebéd utáni kávéra ahhoz, hogy az ebédet követően frissen tudjuk folytatni a napunkat. (Gondolom, az senki számára sem újdonság, hogy a gyors-, instant- és félkész ételek, vagy esetleg a látványpékségben megvásárolt ebéd minőségi éhezéshez vezet és előbb-utóbb komoly problémákat okozhat)

Én személy szerint a minél természetesebb eredetű táplálékok elfogyasztásában hiszek. És nem szabad elfelejteni: ami alacsony kalória- és/vagy szénhidrátértékénél, valamint alacsony glikémiás indexénél fogva nem hizlal vagy akár „fogyaszt”, még nem biztos, hogy beltartalma, tápanyag összetétele, valamint a hozzáadott mesterséges adalékanyagok szempontjából a szervezet egészséges működését szolgálja hosszú távon!

Egy dologban azonban továbbra is fontosnak tartok: Az étkezés fontos örömforrásként is kell, hogy szolgáljon életünkben, lényeges, hogy megfelelő élvezeti értékkel is bírjon. Teljes mértékben biztos vagyok benne, – ha még most ez talán kevésbé hihetőnek is tűnhet – hogy ez az élvezeti érték megvalósítható azáltal is, hogy csupán egészséges, sőt akár 100% növényi összetevőket tartalmaz egy bizonyos étel! A titok mindig a megfelelő alapanyagok és fűszerek használatában rejlik! 

Néhány jó tanács saját tapasztalataim és több táplálkozástudomány területén jártas szakember alátámasztása alapján  a korszerű, egészséges táplálkozás betartásához:
(Ismétlem, mindez csupán egy útmutató, Ön is figyeljen tudatosan és ösztönösen szervezete jelzéseire! Az egyéni igények, érzékenységek, toleranciák figyelembe vétele az elsődleges! Az alábbi ajánlások tiszteletben tartják azoknak a döntését is, akik (még) nem kötelezték el magukat a vegán életmód mellett.)

  1. Támogassuk szervezetünk reggeltől délig tartó tisztulási folyamatát bőséges folyadékbevitellel (tisztított víz, esetleg ebből készített koffein- és kalóriamentes folyadék: gyümölcs- és gyógynövénytea formájában). Ebben a napszakban ajánlott a nagyobb mennyiségű gyümölcsfogyasztás, esetleg turmixként, smoothie-ként készítve is.

  1. Az egyes étkezések között teljen el minimum 4, de maximum 6 óra egészséges felnőttek esetében. (Ez kifejezetten gyors emésztésű egyének esetében lehet rövidebb, de ez a sokkal ritkább eset. Gyermekeknek napi ötszöri étkezés ajánlott.) Két étkezés között semmiféle kalóriatartalmú táplálékot ne vegyünk magunkhoz, tehát csakis kalóriamentes folyadékot! Vagyis ne nassoljunk! Másképpen fogalmazva, hagyjunk időt emésztőszervrendszerünknek az emésztésre, vagyis ne terheljük túl azzal, hogy folyamatosan működésre kényszerítjük, pláne, ha amúgy is hízásra hajlamosak vagyunk!

  1. A tápláló és egészséges reggeli összetevői az alábbiak lehetnek:

    Reggelire kerülendő az állati fehérjék fogyasztása azért, hogy a szervezet délelőtti tisztulási folyamata rendben megtörténjen! Arányaiban tekintve lehetőleg a reggeli mennyisége legyen a legtöbb a többi étkezéshez viszonyítva.

    Édes reggelikhez:
    - Friss gyümölcsök (alma, citrusfélék az éjjel felgyülemlett epe elhajtása végett), aszalványok; friss vagy fagyasztott bogyós gyümölcsök;
    - Gluténmentes gabonák: köles, hajdina, barna rizs, quinoa, amaránt, kukorica;
    - Glutén tartalmú gabonák: zab, rozs, tönkölybúza, királybúza, árpa. (A gabonákat érdemes leginkább kása formájában fogyasztani a könnyebb emészthetőség végett.);
    - Olajos magvak: dió, mák, szezámmag, kesudió, mandula, brazildió, pekándió, mogyoró, földimogyoró, pisztácia stb.;
    -Növényi tejek (lehetnek házilag készítettek vagy boltiak: rizstej, zabtej, diótej, máktej, mandulatej stb.);
    - Édesítőszerként alkalmazva: banán, datolya, rizsszirup, agávészirup, kókuszvirágcukor, biocsicsóka-sűrítmény, nyers nádcukor, eritrit, stívia.

    Sós reggelikhez:
    - Teljes kiőrlésű kenyérfélék;
    - Zöldségek nyersen, párolva, vagy pástétomnak elkészítve (padlizsánkrém, lecsókrémek stb.);
    - Kenyérfeltétek „kencék” olajos magvakból, gabonákból és természetes növényi zsírokból készítve (például köles kőrözött, hajdina kőrözött, növényi „pecsenyezsír”, hamis "tepertőkrém";
    - Csírafélék;
    - Olajos magvak;
    - Hidegen sajtolt növényi olajok.

  1. A tápláló és egészséges ebéd összetevő az alábbiak lehetnek:
    - Teljes értékű gabonák (lásd a reggelinél);
    - Hüvelyesek: csicseriborsó, sárgaborsó, zödborsó, vöröslencse, zöldlencse, barna lencse, fekete lencse, tarkabab, vörösbab, lóbab……stb.;
    (A teljes értékű gabonák a hüvelyesekkel együtt adják ki valamennyi esszenciális aminosavat, amelyet a szervezet nem tud előállítani. Ezekből azonban fel tudja építeni a számára szükséges fehérjéket!);
    - Amennyiben ragaszkodunk az állati fehérjék fogyasztásához, a hús az ebédnél szerepelhet a hüvelyesek helyett (de nem minden egyes nap ajánlott, és hús+tejtermék vagy hüvelyes+tejtermék együtt történő fogyasztása semmiképp sem ajánlott az egészséges emésztés érdekében!);
    - Tofu és egyéb szójakészítmények (kb. heti két alkalommal);
    - Zöldségek nyersen, párolva, főzeléknek;
    - Olajos magvak
    - Hidegen sajtolt növényi olajok

  1. Vacsora:
    Alapszabály: minél kevesebb legyen és minél korábban legyen esedékes.

    Gyors vacsoratippek:
    - Wok zöldségek párolva, ízlés szerint fűszerezve;
    - Nyers vagy főzött levesek, krémlevesek különféle zöldségekből (kivétel a burgonya, hacsak nem szeretnénk hízni);
    - Nyers saláták friss zöldségekből, csirákból, olajos magvakkal, pirított gombával vagy pirított tofuval;
    - Zöldségekből készült smoothie-k;
    - Hidegen sajtolt növényi olajok;
    - Ha nagyon ragaszkodunk valamiféle tejtermék fogyasztásához, ide esetleg egy kevés savanyított tejtermék, (pl. kefir) beilleszthető.

  1. A gyorsabb emésztésű személyek esetében tízórai és uzsonna is ajánlott. Tízórai: gyümölcsök, aszalt gyümölcsök, olajos magvak, gyümölcs smoothie-k, müzliszeletek, Uzsonna: Zöldségek, zöldséglevek, olajos magvak.

  1. Minden étkezésnél fogyasszunk nyers táplálékot is az elegendő enzimbevitel miatt: Egészséges szervezet esetén ajánlott, hogy teljes táplálékbevitelünk kb. 30-50%-a legyen nyers lehetőségekhez, egyéni igényekhez, toleranciákhoz mérten. Érdemes minden egyes étkezést a "nyers" étellel indítani.

  1. Gyümölcsöt inkább délelőtt, zöldséget inkább délután fogyasszunk, de soha nem egyszerre a könnyebb emészthetőség végett (Kivételt képez az alma, amely jól emészthető zöldségekkel együtt is).

  1. Figyeljünk a megfelelő mennyiségű kalóriamentes folyadékbevitelre a nap folyamán! Ez egyénenként változhat, de a minimum 2 litert el kellene érnie mindenki esetében.

  1. Figyeljünk a minél változatosabb étkezésre! Olyan sok sokféle gabona, zöldség, hüvelyes, gyümölcs, olajos mag …. stb. létezik. Az ezekből készíthető ételféleségek tárháza végtelen :)

  1. Használjunk erjedésgátló fűszereket, melyek segítségével csökkenthető a tökéletlen emésztés során a belekben keletkező mérgező anyagok mennyisége! Ilyen fűszerek például: fahéj, szegfűszeg, kömény, édeskömény, ánizs, pirospaprika, kurkuma.
    Amennyiben ételízesítőt használunk, válasszuk a természetes,  ízfokozóktól mentes változatot!
    A tiszta só (vagyis kálium-klorid, azaz csomósodásgátló mentes) fogyasztása ajánlatos.

  1. Nagyon fontos az alapos rágás, rágjuk pépessé az ételt! Lehetőségeinkhez mérten próbáljunk lassan, nyugodt körülmények között étkezni!


  2. Nem jóllakni kell, hanem megelégedni. Jóllakás: tele gyomor. A tökéletes emésztéshez a félig tele gyomor az ideális.


  3. Ajánlott néha egy-két tejtermék- és húsmentes nap beiktatása, amennyiben fogyasztunk ilyen jellegű ételeket. Érdemes megfigyelni, milyen hatással van ez a szervezetünkre.

  4. A táplálékkiegészítők használatát illetően megoszlanak a vélemények. Mivel személy szerint intenzíven sportolok (heti 6-7 alkalommal), ezért használom rendszeresen kedves példaképem, Tóth Gábor okleveles élelmiszeripari mérnök és táplálkozáskutató által fejlesztett, csakis természetes alapanyagokból álló  táplálékkiegészítőket, leginkább magőrleményeket és növényi fehérjéket. (Ezekről bővebb információkat itt lehet olvasni: http://www.blnce.hu/)  
        

Végezetül Tóth Gábor elgondolkodtató szavaival zárnék, amelyek mély gyökeret vertek bennem:„ A táplálkozás, vagyis a szervezet táplálása nem az étkezés megkezdésével, hanem annak befejezésével kezdődik!”
Ezt próbáljuk mindig szem előtt tartani!    

 

Felhasznál irodalom, néhány ajánlott olvasnivaló (a sok közül :)):


Váradi Tibor: Az egészséges életmód alapjai  1., 2., 3.
Thomas M. Campbell, T.Colin Campbell: Kína-Tanulmány
Tóth Gábor, Sebestyén Balázs: E-mentes övezet, avagy mit reggeliztél ma?
Tóth Gábor:  Ne veszítsd el a csontjaidat, Hogyan védjük egészségünket a világjárványok idején? Allergia- és Candida-kalauz, Génháború, Az E-számokról őszintén
Tóth Gábor, Varga Melitta: Édesítsünk okosan!
Napfényes Élet Alapítvány: Gabonaételek
Sebestyén Szilvia: Makrobiotika
Dr. Edward Howell: Enzimtáplálkozás
Brian R. Clement – Theresa Foy DiGeronimo: Élő ételek az egészségért
Victoria Boutenko: A nyers étel csodája
Lénárt Gitta: Élő ételek könyve
Ruedigher Dahlke: Békés táplálkozás
Gellért Ferenc: Táplálkozás és tudatfejlődés

 

Nagyon jó egészséget kívánok mindenkinek!

Szeretettel: Kasza Anita

A bejegyzés trackback címe:

https://szeretet-egeszseg-harmonia.blog.hu/api/trackback/id/tr3112353543

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.